Reproductie met hagelslag – Olympia, Edouard Manet
(fotografie, illustratie, vrij werk)
Reproductie met hagelslag van Olympia van Edouard Manet (olieverf op canvas, 130 × 190 cm, 1863).
Het origineel: Olympia, Edouard Manet (olieverf op canvas, 130 × 190 cm, 1863):
Edouard Manets schilderij ‘Le déjeuner sur l’herbe’ had in 1863 al voor controverse gezorgd, maar toen ‘Olympia’ voor het eerst werd tentoongesteld ontstond er een heuse rel. Conservatieven noemden het werk “immoreel” en “vulgair”.
Voorstander Émile Zola verklaarde echter dat het Manets “meesterwerk” was.
Wat de tijdgenoten van Manet vooral schokte was niet zozeer Olympia’s naaktheid, en ook niet de aanwezigheid van een volledige aangeklede dienstmeid, maar haar confronterende blik en een aantal details die verraden dat ze een courtisane is. De orchidee in haar haar, haar armband, de paarlen oorringen en de oosterse sjaal waarop ze ligt wijzen op weelde en sensualiteit. Het zwarte lint rond haar nek, in sterk contrast met haar bleke huid, en haar afgeworpen pantoffels beklemtonen de seksueel geladen sfeer. Daarnaast is de hand van Olympia stevig tegen haar geslacht aangedrukt. Het lijkt alsof ze haar onafhankelijkheid en seksuele dominantie over mannen wil benadrukken. De zwarte kat staat symbool voor prostitutie. Olympia negeert hooghartig de bloemen die worden aangeboden door de dienstmeid, waarschijnlijk een cadeau van een klant.
(Tekst bewerkt naar wikipedia.)