In deze podcast praat ik met Renée van den Kerkhof en Adrien Stanziani, beiden werkzaam als rechtbanktekenaar.
Hoe zijn Renée en Adrien tot deze specifieke niche gekomen, wat interesseert en drijft hen daarin?
We hebben het over emoties in de rechtszaal, uren lang achter elkaar iets van achteren naar een verdachte kijken, besluiten wat je precies in beeld brengt, advocaten met originele prints in hun kantoor, de prijs van een rechtbankillustratie en portretten die “te goed lijken”.
Rechtbanktekenen is streven naar een oprechte impressie.
Renée van den Kerkhof (1991) is illustrator en rechtbanktekenaar. Ze studeerde Literatuurwetenschap aan de Universiteit in Leiden en Illustratie aan kunstacademie St. Joost in Breda. Renée verbeeldt het liefst maatschappelijke thema’s. Haar rechtbanktekeningen zijn o.a. te zien (geweest) bij ANP, Hart van Nederland, de NOS, RTL Boulevard en RTL Nieuws, Het Financieele Dagblad, Dagblad van het Noorden, De Volkskrant, Algemeen Dagblad, maar haar Limburgse ouders zijn natuurlijk het meest trots op het gebruik door L1. Ook werd ze gevraagd om een dergelijke prent te tekenen ter promotie van de Netflix-serie Undercover. Sinds september 2014 bestaat haar bedrijf Studio neetje en sinds september 2016 werkt ze als rechtbanktekenaar. Haar rechtbanktekenstijl kenmerkt zich tegenwoordig door een schilderachtige opbouw. Daarnaast experimenteert ze met 360-graden rechtbanktekeningen en combinaties met tekst. Illustreren doet ze voor opdrachtgevers als de NS, PvdA, SER, UNHCR, de FNV, diverse musea, universiteiten en gemeentes.
Renée van den Kerkhof
Foto: Tim Meijer
Adrien Stanziani (1992) is werkzaam als freelance illustrator en journalistiek tekenaar. Nog voordat hij als kind een potlood mocht vasthouden, tekende hij thuis al figuren van de jonge reporter ‘Tintin/Kuifje’ met zijn vingers in het tapijt. Later studeerde Adrien grafische vormgeving aan het SintLucas in Eindhoven en illustratie aan de Avans – AKV|St. Joost in ‘s-Hertogenbosch, waar ook zijn bedrijf is gevestigd. Hij maakt eigentijdse illustraties over het vóórkomen van de mens. De noodzaak van zijn werk ontstaat bij de behoefte aan beeldende vertalingen van gebeurtenissen in het spanningsveld van identiteit en privacybelang. Stanziani’s signatuur kenmerkt zich door een afwisseling van prompte lijnen en nauwkeurige tactiliteit. Hij gelooft dat wanneer een beeld wordt gemaakt met een objectieve houding, deze juist verbeeldingskracht kan opwekken bij de kijker. Zijn kunstvorm ontstaat op basis van observaties en uit zich voornamelijk in (nieuws)media door het hele land. Adrien werkt voor o.a. NU.nl, de Volkskrant, het Eindhovens Dagblad, Omroep Brabant, Panorama en Amnesty International.
Adrien Stanziani
Foto: Sander Vermeer
En wat is jóuw illustratie niche?
Wil jij ook weten welke illustratie niche helemaal bij jou past? Zodat jij precies maakt waar je blij van wordt? En zodat mensen precies weten waarvoor ze jou kunnen inhuren en je hogere prijzen kunt gaan vragen?
Welke illustratie niches zijn er eigenlijk, wat is er mogelijk? En wat past dan bij jou? Meer informatie hierover vind je hier.
Linkjes:
- Website van Renée
- Instagram van Renée
- Twitter van Renée
- Website van Adrien
- Instagram van Adrien
- Twitter van Adrien
- Getekend Verslag
- Felix Guérain
- Aloys Oosterwijk
- Petra Urban (Twitter)
- Heleen van den Broek
- Bericht over het oeuvre van de overleden Chris Roodbeen bij Beeld en Geluid
- NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten)
- We hebben het veel over de voordelen van Pictoright gehad. Meld je daar aan, of luister eerst nog even de podcast-aflevering “#18 Zomaar 1100 euro! Meld je aan bij Pictoright en ontvang collectieve vergoedingen” voor meer informatie over (gratis) aansluitmogelijkheden.
- The Illustrated Courtroom: 50 Years of Court Art, Elizabeth Williams
- Andere boeken:
coaching/mentoring voor illustratoren
Wil jij ook (meer) gaan verdienen met je illustraties, maar lukt het ondernemen nog niet zo goed, of zou dat beter kunnen? Ik help je graag!
In mijn coaching/mentoring traject voor illustratoren (startend of verder gevorderd) hebben we het over je aanbod, doelgroep, je specialisatie binnen de illustratie-markt en welke prijs je voor je werk vraagt. En: hoe zorg je voor meer zelfvertrouwen, hoe kun je je werk verkopen, hoe stel je een offerte op, en hoe komen klanten naar je toe?
En, als collega-illustrator, kan ik naast het ‘zakelijke stuk’ natuurlijk ook goed inhoudelijk met je meedenken.
Helemaal op maat, helemaal aangepast aan jouw behoeften. Meer informatie hierover vind je hier.
Adrien Stanziani – Gökmen T.
Adrien Stanziani – Moord op Peter R. de Vries
Renée van den Kerkhof – Gökmen T.
Renée van den Kerkhof – Jos B.