Voor de Nederlandse Illustratoren Podcast praat ik – opnieuw – met Mark Janssen. In november 2020 kwam het eerste podcast interview met hem online (#6 Mark Janssen over geld verdienen als kinderboekenillustrator en de balans tussen rust en werk – en héél véél boeken), nu een vervolg: met vragen van luisteraars.
In deze aflevering hebben we het over hoe zijn illustratie stijl is ontwikkeld, hoe hij op de ideeën voor zijn boeken komt, hoe je een goed prentenboek schrijft, wat hij precies in beeld brengt, hoe hij zijn illustraties opbouwt, welke materialen hij gebruikt, hoe je een manuscript bij een uitgever aanlevert en of hij wel eens overweegt met internationale uitgevers te werken. En welke scanner kun je nu het beste gebruiken als illustrator?
“Je moet er echt moeite voor doen, hard voor werken, en tegelijkertijd ook vertrouwen hebben dat het je toevalt.”
Heel erg bedankt! Anita, Annita, Branco, Debby, Gina, Marloes, Marie Louise, Marije, Martine, Miriam, Sacha, Stephanie, Teresa, Veronique en de anonieme vraagsteller voor het insturen van jullie vragen. En natuurlijk Bonnie, Inge, Kim, Marielle en Niek voor jullie ingesproken vragen!
Vanaf zijn afstuderen in 1997 werkt hij als fulltime illustrator. Mark maakt illustraties voor zowel kinderboeken als prentenboeken, een heeft inmiddels tegen de 500 boeken geïllustreerd. In 2016 brak hij door met zijn eigen boek ‘Niets gebeurd‘. Sindsdien volgden er prachtige boeken van zijn hand: Dino’s bestaan niet, Eiland, Raar, Stop! Monsters! en Altijd Dichtbij. Op het moment van de opname heeft Mark nét de laatste hand gelegd aan het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2021 (6-17 oktober): Dromer.
Linkjes:
- Website Mark Janssen
- Artprints Mark Janssen
- Picturebook Masterclass Mark Janssen
- Volg Mark op Instagram
- Volg Mark op Facebook
- We hebben het heel kort even over Pictoright, voor visuele auteursrechten en vergoedingen. Meer weten? Luister dan ook de podcastaflevering waarin ik praat met Arlette Bekink van Pictoright.
- Mark gebruik aquarelverf van Van Gogh en Rembrandt, en acryla gouache van Holbein.
- Mark gebruikt Steinbach 250g 55×73 GE (natte techniek) papier
- Hij laat zijn artprints afdrukken door Foto Loek op Hahnemuhle Photorag Bright White 310 gr/m2.
- Mark werd in zijn kunstacademie tijd geïnspireerd door illustratrice Lisbeth Zwerger, die onder andere De tovenaar van Oz illustreerde, Alice in Wonderland, De ark van Noach en De kleine zeemeermin
Marks scanner:
- De scanner die Mark gebruikt is een Epson v750, inmiddels opgevolgd door de Epson v850.
- De scanner die ik (Irene) gebruik is een goedkopere variant: de Epson v550, inmiddels opgevolgd door de Epson v600. Ik teken een stuk minder vaak analoog, en ben er dus minder van afhankelijk. Maar ik ben hier wel heel tevreden mee, en vindt dat kleuren en nuances in potloodlijnen en acrylverf mooi overkomen.
Uit de brief van Jesse Goossens:
- Jesse Goossens is schrijfster, vertaalster en uitgever kinder- en jeugdboeken van Lemniscaat
- Ze noemt even de boeken van ‘de Schuberts’, Ingrid en Dieter Schubert
- Jesse noemt de illustratiewedstrijd Picture This
- Ook noemt ze onderstaande boeken:
Boeken van Mark
die in ons gesprek voorbij komen:
Stripboeken voor jonge lezers:
- Mark begon met schrijven voor AVI boekjes voor startende lezers (uitgeverij Zwijsen):